Nieuws van het bestuur

Nieuw camerasysteem

Samenvattingen van wedstrijden en analyses met het nieuwe camerasysteem.

Vanaf dit seizoen beschikken we bij MHC Wijchen over een nieuw camera systeem op veld 1.
Daarmee wordt automatisch een samenvatting maakt van iedere opgenomen wedstijd. Het systeem is zo slim dat het zelf doelpunten en strafcorners herkent en neemt deze op in de samenvatting. Deze samenvatting is zo’n kwartier na afloop van de wedstrijd gereed en wordt op een televisie in het clubhuis al getoond.

Met behulp van 4 camera’s wordt het hele veld vastgelegd. Achter beide doelen staat een paal waarin 2 camera’s gemonteerd zijn. De eerste camera heeft de focus op het voorste deel van het veld, zeg maar tot de 23 meter lijn. De tweede camera heeft de focus meer op het 2e gedeelte van het veld, van 23 meter tot de middenlijn. En aan de andere kant natuurlijk hetzelfde voor die helft.

Met dit systeem kunnen alle wedstrijden op veld 1 opgenomen worden en kan een wedstrijd eenvoudig geanalyseerd worden. De voorbereiding van de analyse kan zowel tijdens als na de wedstrijd gedaan worden. Tijdens de wedstrijd kan dit door gebruik te maken van een mobiele telefoon of een tablet waar de software van de leverancier van het systeem, 360 SportsIntelligence, op geïnstalleerd is. Door de club wordt er een tablet aangeschaft waar je gebruik van kan maken.
Op heel eenvoudige wijze kan je belangrijke momenten in de wedstrijd "taggen”. Valt er een doelpunt, druk op de knop "Doelpunt”, kies de camera en klaar. Is het een kans of een strafcorner, kies de bijbehorende knop, kies de camera en het moment is gemarkeerd. Het systeem is zo slim dat het weet dat je natuurlijk altijd "te laat” bent, tenzij je helderziend bent zal je namelijk pas kiezen voor doelpunt nadat er gescoord is. Het systeem zal bij het later afspelen van deze gebeurtenis dan ook 10 seconden eerder beginnen dan daar waar de markering  staat in de tijdbalk. En dat is achteraf ook nog eens eenvoudig aanpasbaar. In het systeem wordt zo’n markering een annotatie genoemd. Welke gebeurtenissen je wilt annoteren is ook zelf te bepalen.

Je kunt de wedstijd via een website terugkijken. Door in te loggen in de website van de leverancier kan de opgenomen wedstrijd bekeken worden. Dit kan alleen door mensen die geautoriseerd zijn om dat te kunnen doen. Wij als club hebben besloten om dit voor de coaches van de teams mogelijk te maken, en dan ook alleen voor de wedstrijden van hun eigen team. De wedstrijden mogen niet beschikbaar gesteld worden voor iedereen via het internet aan teamleden en of social media.

Als je het bekijken van de wedstijd hebt gestart kan je in de tijdlijn alle annotaties zien. Met filters kan je ze aan en uit zetten. Ook kan je nu nog extra annotaties toevoegen. Zo kan je dus zelfs een analyse maken zonder dat je tijdens de wedstrijd de beelden met je telefoon of tablet hebt "getagd”. De tijdspanne van de annotaties zijn alsnog aan te passen, de voorkeur camera kan gewijzigd worden en overbodige annotaties kunnen natuurlijk ook verwijderd worden. Op eenvoudige wijze kan je zo snel navigeren door de wedstrijd heen en alle belangrijke momenten bekijken.

Natuurlijk wil je je analyse tonen aan je team. Dit kan prima op de beamer in het clubhuis. Maak dan wel eerst een afspraak om te kijken of het clubhuis beschikbaar is (mail je verzoek naar [email protected]). Bedenk wel dat je daar al snel 20 minuten tot een half uur mee bezig bent.

Wil je als coach de wedstrijd analyseren? Meld je dan bij Ton Bosman of Jan Pieter Sonnemans. Zij zorgen er dan voor dat je toegang krijgt tot het systeem. Ook kan je bij hen terecht voor verder uitleg over hoe een en ander in elkaar steekt.

Meer informatie kan je natuurlijk ook vinden op de website van de leverancier van het systeem: http://360sportsintelligence.com